Nawigacja

Aktualnie online

-> Gości online: 3

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 60
-> Najnowszy użytkownik: wojtek

Ostatnie artykuły

Polecamy

Tygodnik Sląsko Dąbrowski

Tygodnik Solidarność

Krewniacy

Grosik

Fundacja Kolosy

Zobacz statystyki

Twój adres IP

18.119.141.157

Ostatnie zdjęcie

Przetłumacz stronę


Losowe zdjęcie

Najczęściej czytane

Najchętniej pobierane

Powitanie

E-mail Europejskiej Rady Zakładowej Opel/Vauxhall

E-mail Europejskiej Rady Zakładowej Opel/Vauxhall wysłany do Przewodniczącego Europejskiej Rady PSA Patricka Michela
(zgodnie z ustaleniami podczas spotkania Europejskiej Rady Opel/Vauxhall z dnia 23.02.2017)

Drogi Patricku,
jak większość kolegów w PSA, wszyscy byliśmy zaskoczeni w ubiegły wtorek wiadomością, że nasze spółki negocjują fuzję PSA i Opla. Dowiedzenie się o czymś tak ważnym jedynie z mediów – zanim nasze związki były w stanie przeanalizować konsekwencje potencjalnej fuzji – wzbudziło pewne rozdrażnienie.

W ostatnich dniach było sporo ofert wsparcia polityków i ciągłe prośby mediów. Zwracamy się teraz do ciebie, ponieważ określamy priorytety dla intensywnej wymiana między delegatami związku i organami reprezentującymi pracowników w obu spółkach.

W obliczu potencjalnej fuzji istnieją niestety dobrze znane ryzyka (zwolnienia, utrata pracy), musimy więc zachować ostrożność. Widzimy jednak również potencjalne możliwości, takie jak pewna komplementarność 5 marek na rynkach. Sprzedaż również może prowadzić do ekonomiki skali, zwłaszcza w odniesieniu do platform.

Wspólne oświadczenie Europejskiej Rady Zakładowej Opel / Vauxhall


Wspólne oświadczenie Europejskiej Rady Zakładowej Opel / Vauxhall

23 lutego 2017 r. członkowie Europejskiej Rady Zakładowej spotkali się w Rüsselsheim (Niemcy), aby omówić bieżącą sytuację.

Przedstawiciele z wszystkich krajów sformułowali następujące wymagania i wspólną strategię odnośnie potencjalnego połączenia Opel/Vauxhall z PSA:

• Członkowie EWC doceniają wyraźne zaangażowanie ze strony PSA w poszanowanie uzgodnień i zobowiązań we wszystkich krajach europejskich i we wszystkich zakładach europejskich i wprowadzenie przyszłej spółki Opel/Vauxhall jako podmiotu niezależnego.

• Członkowie EWC potwierdzają, że PSA jest zdecydowany podjąć dialog w interesie przyszłej spółki Opel / Vauxhall i jej pracowników.

• EWC wymaga, aby GM wypełnił wszystkie uzgodnienia i zobowiązania konieczne dla uzyskania sukcesu zakładów i przyszłej spółki.

Komunikat Europejskiej Rady Zakładowej Opel / Vauxhall


KOMUNIKAT PRASOWY
Europejska Rada Zakładowa Opel/Vauxhall

W kontekście trwającej dyskusji o potencjalnym nabyciu Opel/Vauxhall przez Grupę PSA, Carlos Tavares, Przewodniczący Zarządu PSA, i Xavier Chéreau, EVP Kadr PSA, spotkali się 20 lutego z Jörgiem Hofmann, Pierwszym Przewodniczącym IG Metall, i dr Wolfgangiem Schäfer-Klug, Przewodniczącym Europejskiej Rady Zakładowej Opel/Vauxhall.

Tematem spotkania było wzajemne pragnienie rozpoczęcia dialogu w interesie przyszłości zakładów Opel i jego pracowników. Wspólnym celem jest przygotowanie do przywrócenia świetności firmy i jej charakterystycznych marek.

W czasie rozmów, prowadzonych w klimacie zaufania i transparentności, omawiano wpływ potencjalnego nabycia Opel/Vauxhall przez PSA na obecne umowy z pracownikami, ochronę zakładów i gwarancje pracy. Grupa PSA ponownie podkreśliła swe zaangażowanie w poszanowanie obecnych umów w krajach Europy i kontynuowanie dialogu z wszystkimi stronami. Grupa chce ściśle współdziałać z Europejską Radą Zakładową i IG Metall, aby znaleźć wspólną ścieżkę w celu stworzenia wspólnie z Zarządem Opla wiodącej europejskiej firmy z francusko-niemieckimi korzeniami i zabezpieczyć przyszłość firmy i jej pracowników.

Oświadczenie Solidarności GMMP oraz Europejskiej Rady Zakładowej Opel/Vauxhall

"Wspólne oświadczenie NSZZ „Solidarność” GMMP Gliwice oraz Europejskiej Rady Zakładowej Opel/Vauxhall"

Europejscy przedstawiciele Pracowników są gotowi do prowadzenia konstruktywnych rozmów z Grupą PSA w przypadku sprzedaży Opel/Vauxhall.

Fundamentalną podstawą dla tych rozmów, z punktu widzenia wszystkich organizacji związkowych reprezentujących Pracowników w zakładach europejskich, musi być jednoznaczne uznanie i wdrożenie istniejących umów dla wszystkich zakładów Opel/Vauxhall, w szczególności zaś zawartych w nich zobowiązań odnośnie zatrudnienia i inwestycji.

Europejscy przedstawiciele Pracowników są w stanie dostrzec możliwości wynikające ze stworzenia drugiego co do wielkości producenta samochodów w Europie, co pozwoli nam wpływać na wyzwania wynikające z przekształcenia europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Skubanie premii uchwałą

Ogłoszenie, że uchwałą zarządu GMMP nowozatrudnieni pracownicy przez pierwszy rok pozbawieni będą prawa do zakładowej części premii FCP nie tylko wywołało oczywiste niezadowolenie samych zainteresowanych, ale również pojawienie się wątpliwości, czy takie rozwiązanie może być wprowadzone.

Pierwsze zastrzeżenie budzi samo wprowadzenie ograniczenia osób uprawnionych do premii FCP uchwałą zarządu – czyli jednostronną decyzją pracodawcy – w sytuacji, gdy takiego rozwiązania nie przewiduje ani Regulamin wynagradzania (a to on zgodnie z art. 771 Kodeksem pracy określa warunki wynagradzania za pracę). Co więcej wspomniany Regulamin wynagradzania zawsze musi być uzgodniony ze związkami zawodowymi, zaś rozwiązania przyjęte w uchwale nigdy uzgodnione nie zostało.

Dodatkowo pozbawienie pracowników przez rok prawa do zakładowej części premii FCP – szczególnie, gdy ich praca jest uwzględnione w kryteriach i wpływa na wysokość tego składnika wynagrodzenia – naruszają art. 183c Kodeksu pracy, przewidujący jednakowe wynagrodzenie za jednakową pracę. Przy czym mowa tu o – cytując kodeksową definicję – o wszystkich składnikach wynagrodzenia, bez względu na ich nazwę i charakter, a także inne świadczenia związane z pracą. Zatem również o premii FCP.


Rzeczowe rozmowy

Pierwsze w tym roku posiedzenie Sekcji Krajowej Przemysłu Motoryzacyjnego NSZZ Solidarność poświęcone było nie tylko sprawom wewnątrzzwiązkowym, ale również analizie zmian w prawie, które mogą mieć poważne znaczenie dla całego rynku i branży motoryzacyjnej, w tym naszych miejsc pracy.

Chodziło zwłaszcza senackiej projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, która ma bezpośredni wpływ na cenę samochodów (tak nowych, jak i używanych), a tym samym wielkość sprzedaży. Podatek akcyzowy miałby być naliczany nie od deklarowanej ceny auta, lecz od pojemności jego silnika, poziomu emisji spalin i wieku pojazdu. Proponowane przez Senat regulacje mają dotyczyć wszystkich aut o całkowitej masie do 3,5 t, z wyjątkiem napędzanych silnikami elektrycznymi. Obecnie – nie wiedzieć czemu – samochody nie będące osobowymi i masie nie przekraczającej 3,5 ton nie podlegają akcyzie ani podatkowi od środków transportowych!


Najpierw pomyśl

Nie jest żadną tajemnicą, że zarówno pracodawcy, jak i ZUS korzystają z prawa do kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich. Coraz częściej nie mają one jednak formy nachodzenia chorego w domu i ustalania, czy leży szczelnie okryty kołdrą, lecz analizowania jego aktywności w mediach społecznościowych. Okazuje się bowiem, że powszechne dążenie wielu osób do informowania ludzkości za pośrednictwem Facebooka czy Twittera o swoim życiu sprawia, że wręcz same informują one o niewłaściwym korzystaniu ze zwolnienia lekarskiego.

Czasem z prawdziwym przytupem, jak niedawno w przypadku pracownika jednej z firm motoryzacyjnych, który będąc „na chorobowym” wrzucił na FB swoje zdjęcia z trybun, zrobione w czasie mistrzowskiego meczu polskiej reprezentacji. W efekcie do swojego zakładu przyjechał już tylko po wypowiedzenie (oraz podbicie obiegówki), gdyż w Internecie nic nie gnie. Dlatego zawsze dobrze jest najpierw pomyśleć, zanim w nadziej licznych lajków, sławy i szpanu postanowi się umieścić na swoim profilu zdjęcie – nawet tylko pozowane – z pędzlem w ręku lub przy „rozgrzebanym” samochodzie. Tak fotka może naprawdę sporo kosztować, choć miała być tylko żartem.

Wygenerowano w sekund: 0.07
8,225,192 unikalne wizyty