Nawigacja
- Inne
- Na problemy ... Solidarność
- Społeczna Inspekcja Pracy
- Struktura związku
- Grosik
- Porady Prawne
- Krzywym Okiem
+ Szukaj
+ Galeria
+ Pliki do pobrania :
- Gazetki
- Pisma
- Humor
- Pliki wideo
- Pliki mp3
- Poradniki
- Serwis Informacyjny KK
+ Linki :
Aktualnie online
Ostatnie artykuły
Polecamy
Twój adres IP
Ostatnie zdjęcie
Przetłumacz stronę
Losowe zdjęcie
Najczęściej czytane
Urlop okolicznościow... | 37,783 |
Parasol ochrony prawnej | 21,012 |
Komisja Międzyzakładowa | 20,001 |
Grosik | 18,214 |
W 2010 roku Polacy k... | 18,008 |
Branża spożywcza | 17,023 |
Cierpliwy papier | 15,955 |
Paliwa, myjnie samoc... | 14,618 |
Ustawa o SIP | 14,147 |
Najchętniej pobierane
Plan pracy SIP 2008 | 5328 |
Drodzy pracownicy | 4445 |
M OPLIK 23 22.12.2005 | 3368 |
M OPLIK 21.02.2006 | 3074 |
Kodeks Pracy | 2907 |
Wiadomości 10.2007 | 2866 |
Wiadomości 11.2007 | 2576 |
M OPLIK 21 1.12.2005 | 2514 |
Wiadomości 11.2007_01 | 2506 |
Powitanie
Nie stój z boku, przyłącz się do Nas!!! Kliknij i pobierz deklarację członkowską.
Benefity dla członków związku.
Ubezpieczenia z rabatem
Związkowcy posiadający elektroniczną legitymację NSZZ Solidarność mogą otrzymać 10 proc. zniżki na ubezpieczenia w PZU w ramach programu „Klub PZU Pomoc dla NSZZ Solidarność”.
Aby skorzystać z tego programu wystarczy wypełnić internetowy formularz przystąpienia do Klubu PZU dla NSZZ Solidarność i otrzymać numer wirtualnej karty klubowej, po czym udać się do agenta PZU SA i przed zawarciem umowy ubezpieczenia podać numer PESEL i numer wirtualnej karty PZU. Agent sprawdzi uprawnienia do zniżki. Po pozytywnej weryfikacji udzieli zniżki. Związkowa zniżka przysługuje na ubezpieczenia:
• PZU Auto: AC, OC, NNW Max;
• PZU Dom;
• PZU NNW – ogólne, umowy indywidualne i rodzinne;
• PZU Gospodarstwo Rolne: Obowiązkowe ubezpieczenie budynków, OC Rolnika, Mienie ruchome, NNW Rolnika;
• PZU Wojażer.
Zniżka dotyczy wyłącznie umów z rocznym okresem ubezpieczenia, za wyjątkiem ubezpieczenia PZU Wojażer, które może być zawarte na okresy krótsze. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że z tytułu posiadania Karty PZU Pomoc przysługuje tylko jedna zniżka w ramach jednej umowy ubezpieczenia.
Co ma być dalej?
Gdy tylko została ogłoszona – z zaledwie tygodniowym wyprzedzeniem – likwidacja trzeciej zmiany w naszym zakładzie NSZZ Solidarność Stellantis Gliwice wystąpiła z pismem do Carlosa Tavaresa, prezesa Stellantis, w którym zwróciła się o przedstawienie perspektyw i planów dla Stellantis Gliwice oraz jego doświadczonej i wydajnej załogi. Zasługującej na stabilne miejsca pracy.
Przypomnieliśmy również, że podczas realizacji na terenie gliwickiego Opla inwestycji celem zmiany profilu produkcji z samochodów osobowych na lekkie samochody dostawcze – dodajmy wiążącej się z dużymi wyrzeczeniami ze strony pracowników oraz zwolnieniem ponad tysiąca z nich – przedstawiano nam perspektywę pracy co najmniej na 15 zmian produkcyjnych w tygodniu przy tempie linii na poziomie 40 aut na godzinę. Wszystko celem optymalnego wykorzystania potencjału naszego zakładu oraz profesjonalnych umiejętności jego załogi. Która miała mieć zapewnioną pracę przez kolejne 20 lat – cytując wypowiedzi byłego (już) dyrektora.
Tymczasem obecnie mamy pracować na 10 zmian w tygodniu, a tempo linii nie przekracza 21 samochodów na godzinę. Choć doświadczona, wydajna i efektywna załoga Stellantis Gliwice może ich wytwarzać zdecydowanie więcej.
Trudne czasy
Coraz trudniejsza i nieprzewidywalna jest sytuacja branży motoryzacyjnej. Promujące auta elektryczne polityczne decyzje Unii Europejskiej nie spotkały się ze zrozumieniem klientów, którzy nie chcą kupować drogich elektryków, okazały się natomiast korzystne dla chińskich producentów oferujących takie samochody trochę taniej. W efekcie w Europie ograniczana jest produkcja, likwidowane zmiany – co miało miejsce w naszym zakładzie – oraz zamykane całe fabryki.
Jeszcze tylko do końca tego roku istnieć będzie bielski FCA Powertrain, który produkcję zakończył w czerwcu 2024. Dwa lata temu zatrudnionych tam było jeszcze ośmiuset pracowników. Natomiast w tyskim FCA Poland trwają właśnie zwolnienia grupowe. Zlikwidowany został tam wydział tłoczników, zaś pracę straci dziewięćdziesięciu pracowników.
W tym roku zamknięte zostaną w naszym kraju także dwie fabryki autobusów – zakłady Volvo we Wrocławiu oaz Scanii w Słupsku, gdzie ostatnio pracowało łącznie ok. 2.300 osób. Zaś w fabryce MAN w Niepołomnicach zlikwidowano jedną zmianę, zwalniając ponad 400 pracowników.
Likwidacja III zmiany
W związku z otrzymaną w dniu 23 września 2024 od lokalnego zarządu informacją o likwidacji od dnia 30 września 2024 jednej zmiany produkcyjnej w zakładach Stellantis Gliwice Sp. z o.o. Organizacja Międzyzakładowa NSZZ „Solidarność” Stellantis Gliwice z największym stopniu zaniepokojona jest przyszłością naszego zakładu oraz stabilnością miejsc jego załogi. W dniu dzisiejszym tj.24.09.2024 wystosowała pismo do Prezesa Zarządu Pana Carlosa Tavares.
W piśmie stwierdzamy, że ogłaszana z tygodnia na tydzień znaczna, o pół tysiąca osób, redukcja zatrudnienia w naszym zakładzie podważa wiarygodność Stellantis Gliwice Sp. z o.o., jako stabilnego, przewidywalnego i poważanego pracodawcy na lokalnym rynku pracy. W przyszłości może to powodować poważne trudności, zarówno w uzupełnianiu załogi naszego zakładu o dobrych, wydajnych i zaangażowanych pracowników, jak również w przywróceniu pełnej obsady produkcyjnej Stellantis Gliwice.
Dlatego „Solidarność” Stellantis Gliwice zwraca się o przedstawienie perspektyw i planów dla naszego zakładu oraz jego doświadczonej i wydajnej załogi.
Pełna treść pisma zjajduje się TUTAJ.
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
Zgodnie z ustawą, odpis na ZFŚS przekazywany jest w dwóch częściach. Pierwsza część do końca maja (w wysokości 75%), a pozostała część do końca września danego roku. Tym samym, wydanie do końca roku wszystkich pieniędzy z ZFŚS sprawiło by, że przez pierwsze pięć miesięcy żadne świadczenia i zapomogi nie byłyby wypłacane pracownikom. Do myślenia daje fakt, że już na pierwszym spotkaniu komisji socjalnej w marcu zostały przyznane pracownikom i wypłacone świadczenia w wysokości około 70 tyś. zł. Ponadto osoby, które spóźniły się ze złożeniem wniosku „świątecznego” i złożyły go dopiero w grudniu otrzymały łącznie 256 tys. zł – czyli do marca zostało wydane z ZFŚS około 326 tyś. Te świadczenia nie zostały by wypłacone gdyby na koncie funduszu było równe …zero.
Nie dajmy się zmanipulować! Żadna złotówka nie znika z ZFŚS i jeżeli ZZ Jedność chce w łatwy sposób może to zweryfikować. Bulwersującą sytuacją jest jednak fakt, że w składzie komisji socjalnej zasiadają przedstawiciele KWK Budryk, którzy decydują o wysokościach świadczeń ale równie dobrze mogą mieć wpływ na nieprzyznanie świadczeń naszym pracownikom np. na potrzeby zdrowotne lub losowe.
Wynagrodzenia w 2024
Jak przyznał ZZ Jedność w swoim biuletynie dokładnie o zero złotych wzrosły dotychczas wynagrodzenia pracowników Stellantis Gliwice w efekcie jego działalności. Natomiast żądania zgłaszane przez ten związek stopniały o tysiąc złotych (do 1,2 tys.), których nikt z nas już nie zobaczy.
Tymczasem dzięki porozumieniu wynegocjowanemu przez NSZZ Solidarność stawki wynagrodzeń zasadniczych (baza) wzrosły od początku roku o 810 zł miesięcznie plus IMPU poziom 7 do bazy, a to wszystko daje wzrost również tegorocznych premie FCP, CLPI oraz dodatki za godziny nadliczbowe. Dodatkowo, co miesiąc wypłata jest zwiększana o 3 proc. dodatku frekwencyjnego (dla TM 7 to 231 zł), co łącznie daje podwyżkę grubo ponad tysiąc złotych miesięcznie. Dodajmy wypłacaną od początku tego roku.
Ponadto dzięki naszej organizacji część zakładowa premii FCP za drugie półrocze 2023 została zwiększona z 1 do 5,01 proc., co dało kolejne kilka stów ekstra na koncie. Jak dodamy tegoroczną premię CLPI – także zapewnioną dzięki porozumieniu zawartemu przez Solidarność Stellantis – to tylko do kwietnia tego roku każdy pracownik dzięki NSZZ Solidarność zyskał ponad dziesięć tysięcy złotych. A za sprawą ZZ Jedność wspomniane zero…
Różnica raczej nie wymaga komentarza.
Za szybko i z przeszkodami
Nieustające problemy z przestrzeganiem wymogów BHP na wydziale montażu głównego (GA) zdominowały ostatnie zebranie Społecznej Inspekcji Pracy Stellantis Gliwice. Podstawowym jest nadmierne tempo linii produkcyjnej, która jest rażąco niezgodna z dokumentacją technologiczną.
Zgodnie z tą dokumentacją czas taktu powinien wynosić 155 sekund. Tymczasem obecnie wynosi od 148 (zdalna kontrola systemu) do 152 sekund (pomiar ręczny). Należy jednak dodać, że wcześniej czasy taktu były ustawione od 165 do 167 sekund, a zatem bez zmian procesowych skrócono tempo taktu o 12 sekund, a następnie „urwano” kolejnych kilka sekund. W efekcie pracownik aby wykonać swoje zadania ma już ich mniej kilkanaście, a to już różnica rzędu jednej dziesiątej (lub jak kto woli dziesięć procent na minusie).
Do tego w dokumentacji stanowiskowej brakuje szczegółowej informacji dotyczącej pobierania części do montażu jak również czasu niezbędnego na pokonanie drogi by daną część pobrać. Pojawiają się niezgodne z normami technologicznymi – nie mówiąc już o logice – założenia, że na przejście od jednego samochodu do drugiego pracownik ma 0 (słownie: zero) sekund. A w tym czasie nie da się pokonać dokładnie żadnego dystansu.