Nawigacja
+ Artykuły :
+ Szukaj
+ Galeria
+ Pliki do pobrania :
+ Linki :



- Europejskie Forum Pracowników
- Inne
- Na problemy ... Solidarność
- Społeczna Inspekcja Pracy
- Struktura związku
- Grosik
- Porady Prawne
- Krzywym Okiem
- Inne
- Na problemy ... Solidarność
- Społeczna Inspekcja Pracy
- Struktura związku
- Grosik
- Porady Prawne
- Krzywym Okiem
+ Szukaj
+ Galeria
+ Pliki do pobrania :
- Akty prawne
- Gazetki
- Pisma
- Humor
- Pliki wideo
- Pliki mp3
- Poradniki
- Serwis Informacyjny KK
- Gazetki
- Pisma
- Humor
- Pliki wideo
- Pliki mp3
- Poradniki
- Serwis Informacyjny KK
+ Linki :





Aktualnie online
Ostatnie artykuły
Polecamy
Twój adres IP
13.59.224.235


Ostatnie zdjęcie
Przetłumacz stronę
Losowe zdjęcie
Najczęściej czytane
![]() |
38,835 |
![]() |
21,765 |
![]() |
20,731 |
![]() |
18,812 |
![]() |
18,608 |
![]() |
17,633 |
![]() |
17,292 |
![]() |
15,215 |
![]() |
14,844 |
Najchętniej pobierane
![]() |
5516 |
![]() |
4480 |
![]() |
3528 |
![]() |
3110 |
![]() |
3052 |
![]() |
2899 |
![]() |
2612 |
![]() |
2547 |
![]() |
2537 |
Powitanie
Nie stój z boku, przyłącz się do Nas!!! Kliknij i pobierz deklarację członkowską.
Benefity dla członków związku.
Nawigacja
Nie (tylko) kosztem ludzi
Sekcja Krajowa Przemysłu Motoryzacyjnego
Walka z kryzysem nie może oznaczać jedynie obniżania płac, a obrona miejsc pracy sprowadzać się do ograniczania praw pracowniczych – podkre?lali zwi?zkowcy podczas ostatniego posiedzenia Sekcji Krajowej Przemysłu Motoryzacyjnego NSZZ Solidarno?ć, które odbyło się w Gliwicach. Tradycyjnie gospodarzami motoryzacyjnej „krajówki” s? bowiem kolejne organizacje zakładowe, wchodz?ce w jej skład.
W przyjętym stanowisku zwi?zkowcy przypomnieli, że zgodnie z regułami przyjętymi m.in. przez Komisję Europejsk?, walka z recesj? powinna opierać się na zasadach solidarno?ci i sprawiedliwo?ci społecznej oraz koncentrować się na ochronie miejsc pracy i pomocy najbardziej poszkodowanym przez kryzys. Jednocze?nie jednym z podstawowych działań antykryzysowych powinno być zwiększenie siły nabywczej społeczeństwa, wpływaj?ce na wzrost popytu wewnętrznego, automatycznie stymuluj?cy wzrost produkcji. Natomiast zgoda na zahamowanie wzrostu wynagrodzeń (nie mówi?c już o ich spadku) oraz ograniczenie liczby miejsc pracy to prosta droga do pogłębienia zjawisk kryzysowych oraz powiększenia się cywilizacyjnej przepa?ci między Polska i krajami „starej” Unii Europejskiej. Zwi?zkowcy motoryzacyjnej Solidarno?ci stanowczo przy tym stwierdzili, że na taki scenariusz oznaczaj?cy degradację gospodarcz? i społeczn? naszego kraju w żadnym wypadku nie może być zgody.
Sekcja Krajowa Przemysłu Motoryzacyjnego domaga się od rz?du przyjęcie uzgodnionego z partnerami społecznymi wielopłaszczyznowego pakietu antykryzysowego, który przewidywał będzie m.in. ochronę poziomu wynagrodzeń w przedsiębiorstwach dotkniętych kryzysem, np. systemu dopłat do wynagrodzeń pracowników przebywaj?cych na przymusowych postojach. Takie rozwi?zania od lat funkcjonuj? w Hiszpanii, Niemczech i Belgii. Co ciekawe w tym ostatnim kraju mog? z nich korzystać tylko pracownicy produkcyjni (czyli TM/TL). Polskie rozwi?zania powinny chronić jednak wszystkich zatrudnionych. Jak bowiem często zaznaczano w dyskusji z jednej strony siła nabywcza płac w Polsce jest znacznie niższa od zachodnioeuropejskich, a z drugiej – kryzys już odbił się na zarobkach znacznej czę?ci pracowników. Otóż w wielu zakładach do niedawna znaczn? czę?ć (nawet blisko jedn? trzeci?) wypłaty stanowiły wynagrodzenia za pracę w nadgodzinach. Tymczasem pierwsz? reakcj? firm na globalny kryzys była rezygnacja z nadgodzin, a drug? przejmowanie zadań od firm zewnętrznych (co u kooperantów niemal natychmiast oznacza zwolnienia). – To kolejne potwierdzenie, jak ważna jest walka o wysoko?ć płac podstawowych oraz stałe umowy o pracę – mówi Sławomir Ciebiera, przewodnicz?cy Solidarno?ci GMMP. – Bonusy i premie mog? być miłym dodatkiem w czasach koniunktury, ale gdy nadchodzi kryzys pracownik ma zagwarantowan? tylko płacę podstawow?.
Rezygnacja z nadgodzin i inne proste oszczędno?ci s? jednak niewystarczaj?ce na globaln? recesję na rynku motoryzacyjnym. O jej skali najlepiej ?wiadczy drastyczny spadek sprzedaży nowych aut na rynku europejskim. W 2008 roku liczba sprzedanych samochodów spadła o 1,3 mln sztuk, czyli o blisko jedn? dziesi?t?, choć objawy kryzysowe pojawiły się dopiero pod koniec lata. Na ten rok analitycy zapowiadaj? zmniejszenie sprzedaży o kolejne 2 mln aut, a cały rynek ich zdaniem skurczy się do ok. 11,2-11,5 mln pojazdów. Nic zatem dziwnego, że koncerny motoryzacyjne tn? plany produkcyjne, nawet te niedawno zmniejszone. Przykładowo w styczniu, polkowicki Volkswagen ogłosił dalsze zredukowanie produkcji z 600 do 480 tys. silników rocznie. Podobnie postępuj? koncerny motoryzacyjne w innych krajach – kilka dni temu Honda, która cały czas wypracowuje zyski (w kryzysowym IV kwartale 2008 r. było to 20,2 mld jenów netto), ogłosiła całkowite wstrzymanie produkcji w swoich brytyjskich zakładach do 1 czerwca! Normalnie powstawało tam ok. ćwierć miliona aut rocznie. Co znamienne, choć kryzys najwcze?niej i najsilniej uderzył w zakłady produkuj?ce na eksport, to obecnie ogromne kłopoty maj? również firmy produkuj?ce na rynek krajowy. Autosan od dłuższego czasu czeka np. na pieni?dze za dostarczone państwu autobusy-więĽniarki i jako, że ministerstwa szukaj? wła?nie 17 mld zł oszczędno?ci, to pewnie nieprędko je zobaczy. Jednocze?nie szanse, że owe więĽniarki znajd? odbiorców na rynku cywilnym s? raczej niewielkie i to niezależnie od oferowanych rabatów.
Dlatego zwi?zkowcy z motoryzacyjnej Solidarno?ci podkre?lali, że obecny globalny kryzys wymaga od rz?dz?cych podejmowania szybkich, zdecydowanych działań, które z jednej strony zapewni? utrzymanie miejsc pracy i zwi?zanego z nimi bezpieczeństwa socjalnego milionów Polaków, a z drugiej zagwarantuje stabilny rozwój gospodarczy naszego kraju. Należy bowiem pamiętać, że sprawy pozostawione samym sobie zazwyczaj zamieniaj? się ze złych, na gorsze.
Walka z kryzysem nie może oznaczać jedynie obniżania płac, a obrona miejsc pracy sprowadzać się do ograniczania praw pracowniczych – podkre?lali zwi?zkowcy podczas ostatniego posiedzenia Sekcji Krajowej Przemysłu Motoryzacyjnego NSZZ Solidarno?ć, które odbyło się w Gliwicach. Tradycyjnie gospodarzami motoryzacyjnej „krajówki” s? bowiem kolejne organizacje zakładowe, wchodz?ce w jej skład.
W przyjętym stanowisku zwi?zkowcy przypomnieli, że zgodnie z regułami przyjętymi m.in. przez Komisję Europejsk?, walka z recesj? powinna opierać się na zasadach solidarno?ci i sprawiedliwo?ci społecznej oraz koncentrować się na ochronie miejsc pracy i pomocy najbardziej poszkodowanym przez kryzys. Jednocze?nie jednym z podstawowych działań antykryzysowych powinno być zwiększenie siły nabywczej społeczeństwa, wpływaj?ce na wzrost popytu wewnętrznego, automatycznie stymuluj?cy wzrost produkcji. Natomiast zgoda na zahamowanie wzrostu wynagrodzeń (nie mówi?c już o ich spadku) oraz ograniczenie liczby miejsc pracy to prosta droga do pogłębienia zjawisk kryzysowych oraz powiększenia się cywilizacyjnej przepa?ci między Polska i krajami „starej” Unii Europejskiej. Zwi?zkowcy motoryzacyjnej Solidarno?ci stanowczo przy tym stwierdzili, że na taki scenariusz oznaczaj?cy degradację gospodarcz? i społeczn? naszego kraju w żadnym wypadku nie może być zgody.
Sekcja Krajowa Przemysłu Motoryzacyjnego domaga się od rz?du przyjęcie uzgodnionego z partnerami społecznymi wielopłaszczyznowego pakietu antykryzysowego, który przewidywał będzie m.in. ochronę poziomu wynagrodzeń w przedsiębiorstwach dotkniętych kryzysem, np. systemu dopłat do wynagrodzeń pracowników przebywaj?cych na przymusowych postojach. Takie rozwi?zania od lat funkcjonuj? w Hiszpanii, Niemczech i Belgii. Co ciekawe w tym ostatnim kraju mog? z nich korzystać tylko pracownicy produkcyjni (czyli TM/TL). Polskie rozwi?zania powinny chronić jednak wszystkich zatrudnionych. Jak bowiem często zaznaczano w dyskusji z jednej strony siła nabywcza płac w Polsce jest znacznie niższa od zachodnioeuropejskich, a z drugiej – kryzys już odbił się na zarobkach znacznej czę?ci pracowników. Otóż w wielu zakładach do niedawna znaczn? czę?ć (nawet blisko jedn? trzeci?) wypłaty stanowiły wynagrodzenia za pracę w nadgodzinach. Tymczasem pierwsz? reakcj? firm na globalny kryzys była rezygnacja z nadgodzin, a drug? przejmowanie zadań od firm zewnętrznych (co u kooperantów niemal natychmiast oznacza zwolnienia). – To kolejne potwierdzenie, jak ważna jest walka o wysoko?ć płac podstawowych oraz stałe umowy o pracę – mówi Sławomir Ciebiera, przewodnicz?cy Solidarno?ci GMMP. – Bonusy i premie mog? być miłym dodatkiem w czasach koniunktury, ale gdy nadchodzi kryzys pracownik ma zagwarantowan? tylko płacę podstawow?.
Rezygnacja z nadgodzin i inne proste oszczędno?ci s? jednak niewystarczaj?ce na globaln? recesję na rynku motoryzacyjnym. O jej skali najlepiej ?wiadczy drastyczny spadek sprzedaży nowych aut na rynku europejskim. W 2008 roku liczba sprzedanych samochodów spadła o 1,3 mln sztuk, czyli o blisko jedn? dziesi?t?, choć objawy kryzysowe pojawiły się dopiero pod koniec lata. Na ten rok analitycy zapowiadaj? zmniejszenie sprzedaży o kolejne 2 mln aut, a cały rynek ich zdaniem skurczy się do ok. 11,2-11,5 mln pojazdów. Nic zatem dziwnego, że koncerny motoryzacyjne tn? plany produkcyjne, nawet te niedawno zmniejszone. Przykładowo w styczniu, polkowicki Volkswagen ogłosił dalsze zredukowanie produkcji z 600 do 480 tys. silników rocznie. Podobnie postępuj? koncerny motoryzacyjne w innych krajach – kilka dni temu Honda, która cały czas wypracowuje zyski (w kryzysowym IV kwartale 2008 r. było to 20,2 mld jenów netto), ogłosiła całkowite wstrzymanie produkcji w swoich brytyjskich zakładach do 1 czerwca! Normalnie powstawało tam ok. ćwierć miliona aut rocznie. Co znamienne, choć kryzys najwcze?niej i najsilniej uderzył w zakłady produkuj?ce na eksport, to obecnie ogromne kłopoty maj? również firmy produkuj?ce na rynek krajowy. Autosan od dłuższego czasu czeka np. na pieni?dze za dostarczone państwu autobusy-więĽniarki i jako, że ministerstwa szukaj? wła?nie 17 mld zł oszczędno?ci, to pewnie nieprędko je zobaczy. Jednocze?nie szanse, że owe więĽniarki znajd? odbiorców na rynku cywilnym s? raczej niewielkie i to niezależnie od oferowanych rabatów.
Dlatego zwi?zkowcy z motoryzacyjnej Solidarno?ci podkre?lali, że obecny globalny kryzys wymaga od rz?dz?cych podejmowania szybkich, zdecydowanych działań, które z jednej strony zapewni? utrzymanie miejsc pracy i zwi?zanego z nimi bezpieczeństwa socjalnego milionów Polaków, a z drugiej zagwarantuje stabilny rozwój gospodarczy naszego kraju. Należy bowiem pamiętać, że sprawy pozostawione samym sobie zazwyczaj zamieniaj? się ze złych, na gorsze.
Poleć ten artykuł | |
Podziel się z innymi: |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
HTML: | |
Facebook - Lubię To: |
|