Nawigacja

Aktualnie online

-> Gości online: 3

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 60
-> Najnowszy użytkownik: wojtek

Ostatnie artykuły

Polecamy

Tygodnik Sląsko Dąbrowski

Tygodnik Solidarność

Krewniacy

Grosik

Fundacja Kolosy

Zobacz statystyki

Twój adres IP

3.129.211.116

Ostatnie zdjęcie

Przetłumacz stronę


Losowe zdjęcie

Najczęściej czytane

Najchętniej pobierane

Powitanie

Nawigacja

Brazylijska lekcja

W Rio karnawał, w Sao Jose dramat

Narasta konflikt w GM Sao Jose dos Campos zwanym też czasem z angielska GM Brazil. Kierownictwo tego zatrudniaj?cego ok. 600 pracowników zakładu – mimo protestów pracowników – rozpoczęło „restrukturyzację” oraz zamierza przenie?ć fabrykę z nadmorskiego Sao Paulo (Sao Jose jest czę?ci? tej dziesięciomilionowej metropolii) ponad pół tysi?ca kilometrów w gł?b kontynentu do Mogi das Cruzes. To mniej więcej tak, jakby nasz zakład zamierzano przenie?ć z Gliwic do Wilna. Przy czym w nowym miejscu pracę znajdzie – jak podaje prasa ekonomiczna – tylko 485 osób.

Jose Carlos Pinheiro Neto, wiceprezes GM Brazil restrukturyzację, będ?c? w istocie redukcj? (i to niemal całej załogi, bo niewiele osób będzie stać na przeniesienie się z rodzinami o 500 km na zachód) tłumaczy „ciężkim położeniem na brazylijskim rynku motoryzacyjnym” oraz „konieczno?ci? szukania oszczędno?ci”. W obronie miejsc pracy zwi?zkowcy z brazylijskiego Metalworkers Trade Union (zwi?zku zawodowego metalowców) zorganizowali 20 lutego „narodowy protest” przeciwko redukcji miejsc pracy i mocy produkcyjnych w Sao Jose dos Campos. Zaapelowali jednocze?nie o wsparcie ich działań.

Głosy solidarno?ci z pracownikami brazylijskich zakładów GM nadchodz? z całego ?wiata, także z naszego zakładu. Rudi Kennes, szef belgijskiego ABVV-Metaal w fabryce GM w Antwerpii w swoim mailu podkre?la, że zwi?zkowcy z Sao Jose walcz? o sprawy fundamentalne dla pracowników: godne płace, prawa socjalne, bezpieczeństwo pracy oraz przyszło?ć brazylijskiego przemysłu samochodowego.

Wsparcie z zagranicy ma ogromne znaczenie dla brazylijskich zwi?zkowców, gdyż w tym największym kraju Ameryki Południowej organizacje pracownicze s? słabe liczebnie. I to wła?nie słabo?ć zwi?zków zawodowych pozwala dyrekcji zakładu w Sao Jose na ignorowanie interesów pracowniczych w imię maksymalizacji zysków. Dla potężnego koncernu, jakim jest General Motors partnerem s? bowiem tylko silne organizacje pracownicze. I tylko takie silne zwi?zki zawodowe, maj?ce poparcie większo?ci załogi, mog? skutecznie bronić interesów zatrudnionych. Dlatego tak ważny jest wzrost liczebny zwi?zkowych szeregów w naszym zakładzie. Dyrekcja każdej firmy – co wielokrotnie podkre?lam – ma podczas negocjacji tendencję do traktowania pracowników nie będ?cych zwi?zkowcami jako zadowolonych z zarobków, atmosfery w pracy i przełożonych. To stały, niemal już klasyczny argument. Warto zatem pamiętać, że oszczędzaj?c parę złoty na składce zwi?zkowej (wszak zwi?zki zawodowe wywalcz? podwyżki dla wszystkich) w rzeczywisto?ci dajesz pracodawcy argument przeciwko wzrostowi płac. A oszczędnym przypominam, że zwi?zkow? składkę mog? odzyskać korzystaj?c z rabatowych kart „Grosik”, które może dostać (za darmo) każdy zwi?zkowiec Solidarno?ci.

Poleć ten artykuł
Podziel się z innymi: Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
HTML:
Facebook - Lubię To:


Wygenerowano w sekund: 0.05
7,677,534 unikalne wizyty