Nawigacja

Aktualnie online

-> Gości online: 7

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 60
-> Najnowszy użytkownik: wojtek

Ostatnie artykuły

Polecamy

Tygodnik Sląsko Dąbrowski

Tygodnik Solidarność

Krewniacy

Grosik

Fundacja Kolosy

Zobacz statystyki

Twój adres IP

3.137.169.14

Ostatnie zdjęcie

Przetłumacz stronę


Losowe zdjęcie

Najczęściej czytane

Najchętniej pobierane

Powitanie

Zapewnić rotację i ergonomię

Organizowanie pracy na linii montażu samochodów z zapewnieniem przyjętej rotacji, zapewniającej zmniejszenie uciążliwości pracy oraz uwzględnianie przy ocenie ergonomii na poszczególnych stanowiskach wszystkich wykonywanych opcji produkcyjnych zaleciła Państwowa Inspekcji Pracy wystąpieniach po kontroli w OMP Gliwice.

Jak zauważyli inspektorzy PIP rotacja pracowników na linii stanowi działanie mające zmniejszać uciążliwość pracy monotonnej wykonywanej w ustalonym z góry tempie, co zresztą należy do obowiązków pracodawcy określonych w Kodeksie pracy. Jednak w ostatnim okresie rotacja ta jest często „zakłócana” – jak ujęto w wystąpieniu PIP – ze względu na przeprowadzane zmiany organizacyjnych, a dokładniej niewłaściwie przebiegający proces szkolenia pracowników. W efekcie na linii zatrudnionych jest wiele osób posiadających umiejętności wykonywania operacji tylko na jednej lub dwóch stacjach. Tym samym nie można zapewnić im koniecznej rotacji.

Jak ustaliła kontrola PIP powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że 50-60 proc. – czyli ponad połowa – TL-ów nie ma możliwości prowadzenia szkolenia pracowników na nowych stacjach, gdyż zamiast liderować (i szkolić) zatrudniona jest bezpośrednio przy montażu samochodów. Jednym słowem wykonuje obowiązki team membrów, których po prostu brakuje. A jednocześnie problem braku rotacji dodatkowo pogłębia – trwające cały czas – zachęcanie doświadczonych pracowników, w tym o dużych umiejętnościach i doświadczeniu zawodowym, do dobrowolnych odejść.

Stanowisko i wynikające z tego wystąpienie PIP w tej kwestii jest jednoznaczne – organizowanie pracy na linii montażu samochodów powinno odbywać się z zapewnieniem przyjętej rotacji pracowników, zapewniającej zmniejszenie uciążliwości pracy.

Jednocześnie inspektorzy pracy zwrócili się o uwzględnienie przy ocenie ergonomii na poszczególnych stanowiskach (stacjach) montażu samochodów wszystkich operacji z uwzględnieniem produkowanych opcji.

Kontrola PIP wykazała bowiem, że ocena ergonomii dla operacji podmontażu drzwi opracowana została tylko dla wersji podstawowej (Base) bez uwzględniania dodatkowych operacji związanych z dodatkowym montażem wiązek PEPS – na problem ten zwracała wcześniej uwagę nasza międzyzakładowa NSZZ Solidarność, o czym pisaliśmy w MOPLIKu 04/2019 – czy też osłony zamka (opcja UTT). Dodatkowo zaś dla oceny ergonomii ustalono na tych stacjach niski poziom ryzyka. To wszystko sprawia, że ocena ergonomii – cytując wystąpienie PIP – „nie do końca odzwierciedla uciążliwość pracy na poszczególnych stanowiskach”. Dlatego stan ten niezwłocznie należy zmienić, i przy ocenie ergonomii na poszczególnych stacjach uwzględniać wszystkie wykonywane operacje z uwzględnieniem wszystkich opcji produkcyjnych.


Poleć tego news'a
Podziel się z innymi: Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
HTML:
Facebook - Lubię To:


Wygenerowano w sekund: 5.08
7,677,444 unikalne wizyty