Nawigacja

Aktualnie online

-> Gości online: 17

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 60
-> Najnowszy użytkownik: wojtek

Ostatnie artykuły

Polecamy

Tygodnik Sląsko Dąbrowski

Tygodnik Solidarność

Krewniacy

Grosik

Fundacja Kolosy

Zobacz statystyki

Twój adres IP

3.16.203.27

Ostatnie zdjęcie

Przetłumacz stronę


Losowe zdjęcie

Najczęściej czytane

Najchętniej pobierane

Powitanie

BĘDˇ CIˇĆ

Plan ratunkowy, jaki General Motors przedstawił w nocy z wtorku na ?rodę czasu polskiego budził ogromne emocje. Z jednej strony był on szans? na uzyskanie miliardów dolarów niezbędnych do uchronienie przed bankructwem największego amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego, z drugiej za? obawiano się, czy ratowanie Detroit nie odbędzie się kosztem europejskich zakładów. Dzisiaj już wiadomo, że cen? za 30 mld dolarów pomocy rz?dowej będzie poważna redukcja kosztów i zatrudnienia. Także w Europie.

Zaprezentowany plan zakłada, że GM do końca roku zmniejszy koszty o niemal 9 mld dolarów i zwolni 47 tys. pracowników, w tym 26-27 tys. w zakładach poza granicami USA. Zapowiedziano jednocze?nie zamknięcie 5 fabryk. Nie podano wprawdzie gdzie dokładnie GM zamierza zlikwidować produkcję, jednak bardzo prawdopodobne, że będzie to fabryka Saaba w Trollhaettan. Jej los znalazł się w rękach szwedzkiego rz?du, który ma podj?ć decyzję o pomocy tej firmie. Je?li porozumienie nie zostanie zawarte do końca lutego (a to raptem kilka dni), GM zapowiedział ogłoszenie bankructwa Saaba. Maj?ca dobry serwis ekonomiczny agencja Bloomberg natomiast już w poniedziałek podała, że rozważane jest zamknięcie fabryk Opla w Antwerpii i Bochum, natomiast zakład w Eisenach zostanie wystawiony na sprzedaż.

Nie ma natomiast najmniejszych ekonomicznych przesłanek zagrażaj?cych istnieniu zakładu w Gliwicach. Je?li trzeba zmniejszać koszty, to zamykanie fabryki, gdzie s? one najniższe byłoby strzelaniem sobie w stopę – podkre?la Sławomir Ciebiera, przewodnicz?cy Solidarno?ci GMMP. – Sytuację mog? jednak komplikować decyzje polityczne. Ich przykładem może być Peugeot - Citroen, który dostała od rz?du francuskiego 3 mld euro pożyczki w zamian za odst?pienie od planu zwolnień we francuskich zakładach. W rezultacie koncern ten zwolni ponad 11 tysięcy pracowników w innych państwach europejskich.

Podczas ostatniego spotkania Europejskiego Forum Pracowników (EEF) GME jego przewodnicz?cy Klaus Franz stwierdził, że w naszym koncernie niemożliwe jest wykorzystywanie kredytów gwarantowanych przez jeden rz?d europejskim do zamykania zakładu w innym kraju UE – przypomina Sławomir Ciebiera.

EEF GME uważa, że najlepszym rozwi?zaniem dla europejskich zakładów GM byłoby ich wydzielenie i przekształcenie w europejski holding Opel/Vauxhall. Plan ten spotkał się z zainteresowaniem strony niemieckiej. Za takim rozwi?zaniem opowiedział się m.in. minister gospodarki Nadrenii-Palatynatu (na terenie tego landu jest fabryka Opla w Kaiserslauten) oraz przedstawiciel rz?du krajowego Nadrenii Północnej-Westfalii (tam znajduje się zakład w Bochum). Aby jednak projekt holdingu Opel/Vauxhall wyszedł poza teoretyczne rozważania konieczne jest zainteresowanie nim GM, który musi po pierwsze sprzedać udziały (akcje) swoich europejskich zakładów, a po drugie zdecydować się na sprzedaż marki Opel. Ta ostatnia nie jest bowiem przypisana do żadnej fabryki, lecz jest tzw. warto?ci? niematerialn? (i to o sporej cenie). W planie ratunkowym GM znalazła się sprzedaż marek Hummer i Saab oraz wygaszenia w ci?gu kilku lat marki Saturn, ale nikt nawet nie wspomniał o możliwo?ci sprzedaży marki Opla, jednej z najbardziej rozpoznawalnych na europejskim rynku.

Poleć tego news'a
Podziel się z innymi: Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
HTML:
Facebook - Lubię To:


Wygenerowano w sekund: 0.04
7,676,837 unikalne wizyty