Nawigacja

Aktualnie online

-> Gości online: 3

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 60
-> Najnowszy użytkownik: wojtek

Ostatnie artykuły

Polecamy

Tygodnik Sląsko Dąbrowski

Tygodnik Solidarność

Krewniacy

Grosik

Fundacja Kolosy

Zobacz statystyki

Twój adres IP

216.73.216.209

Ostatnie zdjęcie

Przetłumacz stronę


Losowe zdjęcie

Najczęściej czytane

Najchętniej pobierane

Powitanie

Lakiernia (ciągłych) nadgodzin

Lakiernia (ciągłych) nadgodzin

Wydział Lakierni to miejsce wymagające od pracowników dużej precyzji, cierpliwości oraz doświadczenia. Nakładanie kolejnych powłok lakierniczych na samochód może i jest możliwe do opanowania przez wielu, ale wymaga to czasu, dokładności i praktyki. Tymczasem, mimo ogromnej odpowiedzialności spoczywającej na pracownikach Lakierni, ich sytuacja staje się coraz bardziej trudna i uciążliwa, a przy tym stwarzająca zagrożenia wypadkowe.

Od dłuższego czasu praca w nadgodzinach stała się na Lakierni codziennością, nie wyjątkiem wynikającym – jak zapisano w Kodeksie pracy – ze szczególnych sytuacji. Do tego nierzadko pracownicy są informowani o konieczności pozostania dłużej w pracy z zaledwie kilkugodzinnym wyprzedzeniem - np. o godz. 9 rano dostają telefon, że mają zostać godzinę dłużej, po dniówce która zacznie się o godz. 14. Takie praktyki pracodawcy często dezorganizują życie prywatne i uniemożliwiają odpoczynek.

Dotyczy to szczególnie liderów odcinków, którzy – zamiast odpoczywać – odbierają w czasie wolnym telefony z poleceniem, by przekazywać dalej decyzje o nadgodzinach. Dzwonią zatem do swoich współpracowników, akurat spędzających czas z rodziną lub wykonują inne domowe obowiązki, na które zresztą coraz częściej brakuje im siły i czasu.

Prawdziwą kulminacją tego braku szacunku dla życia prywatnego pracowników są sytuacje, gdy w piątek o godz. 18 otrzymują oni informację, że w poniedziałek mają przyjść do pracy na godzinę 4 rano (czy raczej jeszcze w nocy). Osoby dojeżdżające z miejscowości takich jak Lubliniec czy Kalety muszą zatem wstać grubo przed godz. 3. To oznacza, że zrywają się praktycznie w środku nocy, by dotrzeć na czas do pracy, co nie tylko zagraża ich zdrowiu, ale również stanowi poważne zagrożenie bezpieczeństwa na drodze. Znużeni i niewyspani kierowcy stają się mniej czujni i wolniej reagują na sytuację na drodze, co – szczególnie w nocy – może prowadzić do tragicznych w skutkach wypadków. A to zaledwie początek konsekwencji niewłaściwego zarządzania czasem pracy.

Nie ma bowiem też mowy o chwilach wytchnienia podczas produkcji – często dosłownie nie ma nawet czasu napić się łyka wody. Nadgodziny zarządzane są nawet do trzech razy w tygodniu po zakończeniu zmiany, a dodatkowa praca przed rozpoczęciem harmonogramowej dniówki także nie należą do rzadkości.

Przyczyny takiego stanu rzeczy jest po pierwsze fakt, że samochody malowane lakierami metalicznymi wymagają dłuższego czasu produkcji. W efekcie pracownicy muszą zostawać na nadgodzinach, mimo że to nie oni odpowiadają za większą ilość aut zamawianych „w metaliku”. Podobnie – gdy bufor jest pusty, także to pracownicy tego ponoszą konsekwencje, choć problem wynika z organizacji pracy, a nie z ich działań.

Po drugie ogromne obciążenie Lakierni, związane jest z tym, że nasza fabryka została zaprojektowana z myślą o produkcji 149 aut w ciągu zmiany. Obecnie linię opuszcza aż 167 samochodów na zmianę, czyli o jedną ósmą więcej! Przeładowanie systemu skutkuje nie tylko zmęczeniem, ale i realnymi problemami technologicznymi – pojawiają się zacieki, karoserie nie są należycie wysuszone, a jednocześnie wymaga się od pracowników, by dostarczali produktów najwyższej jakości.

Wszyscy zatem wiemy, że nadmierne obciążenie pracą na Lakierni nie jest winą pracowników. Problemy wynikają z błędnych założeń konstrukcyjnych i organizacyjnych, które próbuje się nadgonić kosztem ludzi. Fachowcy zatrudnieni na Lakierni dają z siebie wszystko, aby efekty ich pracy były jak najlepsze. Nie można jednak wymagać od nich cudów. Zwłaszcza przy permanentnym przemęczeniu i braku poszanowania dla człowieka.


Poleć tego news'a
Podziel się z innymi: Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
HTML:
Facebook - Lubię To:


Wygenerowano w sekund: 0.05
8,401,334 unikalne wizyty