Nawigacja

Aktualnie online

-> Gości online: 4

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 60
-> Najnowszy użytkownik: wojtek

Ostatnie artykuły

Polecamy

Tygodnik Sląsko Dąbrowski

Tygodnik Solidarność

Krewniacy

Grosik

Fundacja Kolosy

Zobacz statystyki

Twój adres IP

3.22.249.82

Ostatnie zdjęcie

Przetłumacz stronę


Losowe zdjęcie

Najczęściej czytane

Najchętniej pobierane

Powitanie

Klucz (niekoniecznie) dla ludzi

Klucz (niekoniecznie) dla ludzi

Ostatnio na linii montażu głównego poważnie rozważano wprowadzenie nowego urządzenia – klucza do montażu uszczelek zaciśniętych, które miałyby być instalowane w drzwiach samochodów. Choć pomysł ten może z technicznie wydawać się interesującą opcją dla usprawnienia procesu montażowego, jednak pojawiły się poważne obawy dotyczące negatywnego wpływu na warunki pracy. Zastrzeżenia w tej sprawie przedstawił Marian Kaim, Zakładowy Społeczny Inspektor Pracy, wskazując na liczne ryzyka związane z wprowadzeniem tego rozwiązania.

Jednym z kluczowych argumentów przeciwko wprowadzeniu klucza jest nadmierny hałas generowanego przez urządzenie podczas pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dopuszczalna norma hałasu w miejscu pracy to 85 dB w odniesieniu do 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy. Podczas testów urządzenie powodowało hałas powyżej 90 dB, co samo w sobie stanowiło naruszenie normy. A pamiętajmy, że decybele są skalą logarytmiczną, a nie liniową, czyli między 80 a 90 dB wzrost natężenia hałasu jest dziesięciokrotny, a nie kilkunastoprocentowy.

Co gorsza, operacja montażu w samochodach, szczególnie tych, które są obecnie produkowane, generowałaby dodatkowy rezonans, co mogłoby prowadzić do jeszcze większego hałasu i jego niekontrolowanego rozprzestrzeniania się po hali.

Przy czym zwiększony poziom hałasu na stanowiskach pracy wiąże się nie tylko z wieloma negatywnymi skutkami dla zdrowia pracowników, jak też licznymi wymogami z zakresu organizacji pracy. Pracodawca, w przypadku wprowadzenia takiego rozwiązania, zobowiązany jest do przeprowadzenia szeregu działań naprawczych, mających na celu minimalizowanie ryzyka:

• Nowe oceny ryzyka – każda zmiana technologiczna w miejscu pracy wymaga przeprowadzenia nowej oceny ryzyka na stanowiskach pracy. W tym przypadku wzrost hałasu może wiązać się z koniecznością wprowadzenia zabezpieczeń, by zminimalizować jego negatywne skutki.
• Osłony akustyczne – wprowadzenie odpowiednich osłon akustycznych, a najlepiej budowa kabiny dźwiękochłonnej, to jedna z rekomendowanych opcji w celu zredukowania hałasu.
• Środki ochrony indywidualnej – w przypadku, gdy inne rozwiązania technologiczne nie przyniosą oczekiwanych efektów, konieczne będzie wprowadzenie nauszników i zatyczek do uszu. Obszar wymagający stosowania tych środków może być dość rozległy, co zwiększa koszty i utrudnia efektywną organizację pracy.
• Badania środowiskowe – konieczność cyklicznych badań środowiskowych, aby monitorować poziom hałasu i jego wpływ na zdrowie pracowników. Pracodawca musi regularnie przeprowadzać pomiary oraz dokumentować wyniki, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i obowiązkami administracyjnymi.
• Rotacja pracowników – wzrost hałasu może wiązać się z koniecznością dodatkowej rotacji pracowników, aby zminimalizować ich narażenie na szkodliwe czynniki. Takie rozwiązanie wymusza restrykcyjne podejście do harmonogramów pracy.
• Zwiększone ryzyko chorób zawodowych – praca w warunkach przekraczających dopuszczalny poziom hałasu wiąże się z wyższym ryzykiem wystąpienia chorób zawodowych, np. uszkodzenia słuchu. To z kolei pociąga za sobą konieczność przeprowadzania dodatkowych badań lekarskich oraz monitorowania stanu zdrowia pracowników.
• Ograniczenia w pracy nadliczbowej – z uwagi na zagrożenia zdrowotne związane z nadmiernym hałasem, ogranicza się możliwość pracy w godzinach nadliczbowych, a rotacja pracowników musi być ściśle przestrzegana i udokumentowana.
• Wymogi prawne – zgodnie z prawem w przypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu, pracodawca jest zobowiązany do podjęcia działań mających na celu eliminację tego zagrożenia, a przynajmniej jego ograniczenie. Niezastosowanie się do tych wymogów może prowadzić do odpowiedzialności prawnej.

Pracodawca ma obowiązek regularnego monitorowania poziomu hałasu w miejscu pracy i podejmowania działań mających na celu poprawę warunków pracy. Zmiana technologii montażu, która prowadzi do zwiększenia hałasu, może być uznana za pogorszenie warunków pracy, co jest niezgodne z przepisami. Co więcej, przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę obowiązek poprawy warunków pracy, a nie ich pogarszania.

Dlatego, jak podkreśla Marian Kaim, zakładowy SIP „choć pomysł wprowadzenia klucza do montażu uszczelek zaciśniętych może wydawać się atrakcyjny z perspektywy efektywności produkcji, nie można zignorować ryzyka związanego z hałasem i jego wpływem na zdrowie pracowników. Wprowadzenie takiego rozwiązania wymagałoby dużych inwestycji w poprawę warunków pracy oraz wprowadzenie szeregu działań zabezpieczających. Warto więc zastanowić się, czy korzyści z wprowadzenia nowego urządzenia rzeczywiście przeważają nad potencjalnymi zagrożeniami dla zdrowia pracowników”.


Poleć tego news'a
Podziel się z innymi: Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
HTML:
Facebook - Lubię To:


Wygenerowano w sekund: 0.06
8,275,614 unikalne wizyty