Nawigacja

Aktualnie online

-> Gości online: 3

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 60
-> Najnowszy użytkownik: wojtek

Ostatnie artykuły

Polecamy

Tygodnik Sląsko Dąbrowski

Tygodnik Solidarność

Krewniacy

Grosik

Fundacja Kolosy

Zobacz statystyki

Twój adres IP

18.225.175.247

Ostatnie zdjęcie

Przetłumacz stronę


Losowe zdjęcie

Najczęściej czytane

Najchętniej pobierane

Powitanie

Transport pod nadzorem

Transport pod nadzorem

Napływające licznie zgłoszenia dotyczące nieprawidłowości przy pracach transportowych spowodowały, że Zakładowy Społeczny Inspektor Pracy w naszym zakładzie zadecydował o utworzeniu specjalnej grupy SIP-owców, której celem jest kompleksowa kontrola ręcznych i mechanicznych prac transportowych oraz wszystkich związanych z tym kwestii.

Celem tych kontroli będzie sprawdzenie oraz poprawa ogólnego stanu przestrzegania zasad BHP przy pracach transportowych. Najwyższy już czas – jak podkreśla Marian Kaim, Zakładowy Społeczny Inspektor Pracy w Stellantis Gliwice – doprowadzić bezpieczeństwo i higienę pracy przy pracach transportowych do stanu, jaki był z przed rozbudowy fabryki.

Dlatego też wskazane jest, aby w kontroli razem ze społecznymi inspektorami pracy uczestniczyli koordynatorzy BHP, tak aby decyzje w sprawach pilnych były podejmowane jak najszybciej. Szczególnie, że zakres kontroli ma być spory i obejmować sprawdzenie:

1. w przypadku ręcznych prac transportowych:

• czy transportowane ręcznie opakowania (i liny transportowe) posiadają określoną wagę netto/brutto oraz czy pracownicy są o niej poinformowani;
• czy transportowane ręcznie opakowania posiadają czytelne oznaczenia zrozumiałe dla pracowników (w tym obcokrajowców);
• czy pojemniki z materiałem transportowane wózkami są później ręcznie przepychane lub dokowane;
• jaka jest odległość na którą przenoszone są materiały i czy są różnice wysokości podczas przenoszenia (schody, podesty itp.);
• czy wózki na których są ręcznie transportowane opakowania są oznaczone wagą netto (pusty) i brutto (pełny);
• czy masa (ilość) części na wózkach do transportu nie przekracza dopuszczalnej wagi;
• czy opakowania na części są bezpieczne, docelowe czy czasowe;
• czy części są przepakowywane (a jeżeli tak, to z jakiego powodu);
• czy opakowania ciężkie oraz lekkie są prawidłowo usytuowane na wózkach i regałach, czyli szczególnie lekkie na półkach najwyższych i najniższych natomiast ciężkie na środkowych (na wysokość bioder);
• czy wózki do transportu ręcznego na bieżąco są poddawane przeglądom.

2. w przypadku transportu mechanicznego:

• stan techniczny wózków widłowych;
• czy są wykonywane przeglądy wózków widłowych zgodnie z terminami;
• czy są wpisy w książce serwisowej wózków widłowych i suwnic z nienaprawionymi usterkami stwarzającymi zagrożenia BHP;
• czy stan zawiesi jest prawidłowy (czy zawiesia mają aktualne odbiory);
• czy ilość transportowanego materiału jest zgodna z normami (wysokość/ciężar);
• czy jest dostateczne miejsce do manewrowania wózkami w obszarze produkcyjnym (wymiana materiałów);
• czy jest dość miejsca do manewrowania na wymianę materiału w jego miejscu składowania – czy nie ma przeszkód, a zwłaszcza, czy nie ma w pobliżu ludzi!
• czy jest prawidłowa szerokość dróg transportowych;
• czy drogi transportowe są niepozastawiane materiałem;
• czy drogi transportowe są wyraźnie oznaczone – wyodrębnione od ścieżek i stanowisk pracy;
• czy stojaki i podesty na materiały są zakotwione;
• czy barierki ochronne są w dobrym stanie i spełniają swoje przeznaczenie;
• czy pracownicy posiadają ważne uprawnienia na wózki widłowe, suwnice i podnośniki;
• czy są wykonywane przeglądy bieżące wózków Asti i platform.

Jak widać mamy wiele do zrobienia – podkreśla Marian Kaim. – Naszym celem jest szybkie zminimalizowanie ryzyka wystąpienia wypadków i schorzeń ponieważ utrzymujący się poziom wypadkowości jest niedopuszczalny przy tak zaawansowanej technologicznie produkcji oraz dużym doświadczeniu pracowników.

Jednocześnie należy zawsze pamiętać, że każdy z nas zdrowie i życie ma tylko jedno. Dlatego we własnym, dobrze pojętym, interesie warto jest zgłaszać wszelkie uwagi i nieprawidłowości dotyczące kwestii bezpieczeństwa, higieny i ergonomii pracy. Społeczna Inspekcja Pracy na pewno się nimi zajmie, a jeśli będzie trzeba – jak w przypadku prac transportowych – podejmie kompleksową kontrolę. Zawsze bowiem lepiej działać prewencyjnie, niż później wydawać pieniądze na leczenie oraz długotrwałą rehabilitację.


Poleć tego news'a
Podziel się z innymi: Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
HTML:
Facebook - Lubię To:


Wygenerowano w sekund: 0.03
7,587,841 unikalne wizyty