Nawigacja

Aktualnie online

-> Gości online: 2

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 64
-> Najnowszy użytkownik: Coca-Cola

Ostatnie artykuły

Polecamy

Tygodnik Sląsko Dąbrowski

Tygodnik Solidarność

Krewniacy

Grosik

Fundacja Kolosy

Zobacz statystyki

Twój adres IP

3.84.182.112

Ostatnie zdjęcie

Przetłumacz stronę


Losowe zdjęcie

Najczęściej czytane

Najchętniej pobierane

Powitanie

Witamy na stronie internetowej NSZZ "Solidarność" Opel Manufacturing Poland

Biuro Komisji Międzyzakładowej znajduje się w budynku G-5 parter
44-121 Gliwice ul. Adama Opla 1

tel. 32 270 92 09
tel. wew. 192 09
tel. wew. 173 33
tel. 728 417 333

solidarnosc.opel(at)wp.pl

Przewodniczący: Mariusz KRÓL tel. 530 991 104

Wiceprzewodniczący: Franciszek SZYMURA tel. 530 993 103

Zakładowy SIP: Marian KAIM tel. 530 037 075 m.kaim-sip(at)outlook.com

Elektryczne widmo


Kwestia zapewnienia stabilnych miejsc pracy i zatrudnienia w sytuacji notowanego spowolnienia oraz niepewnej sytuacji na rynkach motoryzacyjnych, a także wpływu nowych technologii na przyszyły poziom zatrudnienia zdominował debatę podczas mającego miejsce 21-23 marca 2019 posiedzenia Krajowej Sekcji Przemysłu Motoryzacyjnego NSZZ Solidarność. Dla nas bowiem zasadnicze znaczenie ma przyszłość pracowników oraz ich rodzin.

Niestety przestawione analizy – zarówno niezależne, jak i opracowane przez zrzeszający pracodawców Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego – nie nastrajały optymistycznie. Z jednej strony spadające prognozy sprzedaży nowych aut (dodatkowo pogłębione obowiązkowymi obecnie nowymi testami spalania i emisji WLTP oraz kryzysem diesla), z drugiej niestabilność polityczna – zarówno spowodowana zamieszaniem wokół Brexitu, jak i polityką celną USA – zaś z trzeciej promowanie napędu elektrycznego, który zachwyca ekologów, ale już niekoniecznie nabywców samochodów.

Zresztą samochody elektryczne niosą za sobą poważne zagrożenia dla branży motoryzacyjnej i naszych miejsc pracy. Elektryki choć sporo droższe są znacznie prostsze mechanicznie, co sprawia, że ich wykonanie wymaga zdecydowanie mniej robocizny. W przypadku całego samochodu z uwzględnieniem części zamiennych i przeglądów (jak podaje UBS: elektryczny Chevrolet Bolt pierwszy przegląd ma po przejechaniu 240 tys. km, dla porównania VW Golf – po 16 tys. km, czyli piętnaście razy wcześniej!) spadek robocizny oceniany jest nawet na 60 proc. Jednak, jak szacuje Daimler, produkcja silników elektrycznych wymaga od 80 do 90 proc. mniej robocizny niż silników spalinowych. To właśnie silniki, komponenty mechaniczne oraz części zamienne generują spadek zapotrzebowania na pracę przy produkcji elektryków.

Nie oznacza to jednak automatycznie zysków producentów, zwłaszcza, że robocizna w koszcie całego samochodu stanowi raptem parę procent. Jednocześnie w przypadku aut elektrycznych około połowy (czyli 50 proc.) ich wartości stanowi cena baterii i trafia do ich wytwórców. Z Korei Południowej (LG Elekctric) lub Chin... Co gorsza ten ostatni kraj praktycznie kontroluje dostęp do strategicznych surowców potrzebnych do produkcji pojemnych baterii.

Ponadto nawet te najbardziej pojemne poważnie ograniczają obecnie zasięg elektryków. Nie mówiąc już o problemach z ładowaniem oraz kosztem ekologicznego auta. Tymczasem cena jest w dalszym ciągu podstawowym kryterium decydującym o wyborze pojazdu przez kupującego. W efekcie auta elektryczne stanowią obecnie jakieś 1,5 proc. sprzedaży samochodów. Słowem margines, ale ideologiczną decyzją polityczną – np. wysoką akcyzą na pojazdy spalinowe – może zostać wymuszony relatywny popyt na elektryki, zabijający całą branżę (gdyż łączna sprzedaż drastycznie spadnie). I żadnym pocieszeniem nie jest twierdzenie, iż przecież trzeba będzie zbudować infrastrukturę dla prądożernych pojazdów, co sprawi, że wzrośnie zapotrzebowanie na gniazdka i wtyczki elektryczne...



Poleć tego news'a
Podziel się z innymi: Facebook Google Live Reddit StumbleUpon Tweet This Yahoo
HTML:
Facebook - Lubię To:


Ostatnio dodane artykuły

Tytuł Kategoria Autor Obejrzeń Data
Pracownicze Plany Kapitałowe (II) Jakie zasady wypłaty Na problemy ... Solidarność Adam Posmyk 160

Generalnie pieniądze zgromadzone w PPK zostaną wypłacone uczestnikom po osiągnięciu 60. roku życia (ten sam wiek dla kobiet i mężczyzn wprowadzono zgodnie z zasadami równego traktowania w odniesieniu do dobrowolnych systemów zabezpieczenia emerytalnego pracowników). Wtedy 25 proc. zostanie pracownikowi wypłaconych jednorazowo, zaś pozostałe 75 proc. będzie wypłaconych ....

Skok na kasę Krzywym Okiem czyli komentarze Mr Solidarka Adam Posmyk 161

Zapowiedź jednostronnej, nieuzgodnionej zmiany terminu i zasad wypłaty premii FCP zapowiedziana przez dyrekcję w GLB z końca lutego spotkała się ze zdecydowaną reakcją Solidarności OMP Gliwice, która stanowczo zaprotestowała przeciwko takim zamiarom oraz zmuszona była przypomnieć pracodawcy, że zgodnie z prawem ....

Pracownicze Plany Kapitałowe (I) Dobrowolne z założenia Na problemy ... Solidarność Adam Posmyk 380

Od 1 lipca 2019 w firmach zatrudniających ponad 250 pracowników pojawią się Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK), które w założeniach mają być dobrowolnym system długoterminowego oszczędzania, podnoszącym bezpieczeństwo finansowe pracowników. Jest to system solidarny, który pieniędzmi zasilają trzy strony: pracownik i pracodawca, którzy wpłacają składki, oraz państwo, które płaci składkę ....

Kupcie im... Krzywym Okiem czyli komentarze Mr Solidarka Adam Posmyk 316

Ogłaszając w informacji GLB, że dzieci pracowników OMP Gliwice po raz pierwszy w historii zakładu nie dostaną paczek mikołajkowych dyrekcja jednocześnie poinstruowała zatrudnionych, aby sami kupili takie prezenty swoim dzieciom. Przecież – dzięki działaniom związków zawodowych, czego już nie dodano ....

Pomoc czy kula u nogi... Społeczna Inspekcja Pracy Adam Posmyk 563

Prace związane z ręcznym przenoszeniem materiałów są częstą przyczyną kontuzji i urazów pracowników – zwłaszcza zaburzeń układu mięśniowo-szkieletowego, w tym nadwyrężeń oraz zwichnięć dolnej części kręgosłupa, ramion i kończyn górnych. Tego typu zagrożenia dla zdrowia pomagają wyeliminować manipulatory przemysłowe. Okazuje się jednak, że ....

Wygenerowano w sekund: 0.05
3,944,107 unikalne wizyty